Anda mempunyai karya nukilan sendiri? Berminat untuk dipaparkan dan menjadi penulis jemputan di Warna Kaseh? Hantarkan karya anda di warnakaseh@gmail.com. Kami akan menerima semua genre penulisan dan juga bahasa.
ZINE SULUNG WARNA KASEH SUDAH BERADA DI PASARAN. HANYA DENGAN RM8, ANDA BOLEH MEMBACA 32 CERPEN TERBAIK PENULIS WARNA KASEH DI ZINE PILIHAN! JADI APA TUNGGU LAGI? TIADA CETAKAN KE-DUA UNTUK ZINE INI. BELILAH SEMENTARA MASIH ADA STOK.

UNTUK MEMBELI ZINE PILIHAN, ANDA BOLEH MERUJUK DI BAHAGIAN ZINE.

Sunday 11 August 2013

Cintai Bulan Ramadhan


Penulis:  Putery Raina



Bulan mulia kembali lagi....
Bulan dinanti penuh makna sendiri...
Akuilah dosa-dosa silam...
Inilah bulan untuk keberkatan...

Ramadhan cahaya yang suci...
Tak semua umat mencintai bulan ini...
Tapi aku muhasabah diri
Walau banyak hinanya diri...

Satu tahun hanya sekali...
Ibarat hari lahir sendiri...
Tapi siapa yang ambil peduli...
Hanya melalui dengan penuh kelalaian hati...


Ya Allah, aku hamba yang serba kedaifan...
Aku lupa cahaya iman...
Aku buta pada papan nyawa...
Aku leka dengan dunia...

Bukalah rahmatmu ya Allah...
Pada bulan yang Kau cipta penuh syurga....
Aku jadi kaku...tersendu dan malu...
Apabila datangnya sinaran Ramadhan...
Aku takut tak dapat memilikinya...
Tiada rahmat dari tuhan....

Sedarlah wahai insan...
Cintai bulan Ramadhan...
Jangan difikirkan duniawi...
Tiada bekal hidup ketika mati...

Andai ini Ramadhan terakhir...
Tiada siapa mengetahui...
Laluilah dengan penuh kesabaran...
Walau nyawa jadi taruhan...

Selamat datang bulan Ramadhan...
Akan ku tempuh walau kekurangan...
Akan ku terus berbangga...
Kerana aku dilahirkan untuk ke syurga...
Walau aku perlu mencari tiketnya sentiasa...
Dimana dan ke mana haluan...
Pada hati dan imanlah yang menentukan...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...