Anda mempunyai karya nukilan sendiri? Berminat untuk dipaparkan dan menjadi penulis jemputan di Warna Kaseh? Hantarkan karya anda di warnakaseh@gmail.com. Kami akan menerima semua genre penulisan dan juga bahasa.
ZINE SULUNG WARNA KASEH SUDAH BERADA DI PASARAN. HANYA DENGAN RM8, ANDA BOLEH MEMBACA 32 CERPEN TERBAIK PENULIS WARNA KASEH DI ZINE PILIHAN! JADI APA TUNGGU LAGI? TIADA CETAKAN KE-DUA UNTUK ZINE INI. BELILAH SEMENTARA MASIH ADA STOK.

UNTUK MEMBELI ZINE PILIHAN, ANDA BOLEH MERUJUK DI BAHAGIAN ZINE.

Thursday 4 April 2013

Kotak Rasa


Aku sedang berteleku di tepi pantai dengan air mata berjejeran apabila aku didekati oleh seseorang. Dia memperkenalkan dirinya sebagai jurujual. Barang baik katanya kepadaku. Kejadah apanya orang ni nak jual barang pada orang yang tengah ’frust’ macam aku ni? Aku buat tidak peduli, tanda tidak berminat. Tetapi dia tetap tidak mengalah.

"Cuba cik lihat dulu barang yang saya bawa ni. Mesti cik tidak akan menyesal. Lagipun memang cik tengah perlukannya saat ini."

"Apadia? Kalau tisu, tak apalah, hang pi balik ja."

" Bukan tisu, cuba lihat dulu cik."

Aku dengan malas, menuruti permintaan jurujual tersebut. Ternyata memang bukan tisu tetapi beberapa biji kotak yang berwarna warni yang cantik.

"Tupperware?" Tanya aku. 

Dia tersenyum sambil menggelengkan kepalanya. Katanya, ini bukan tupperware, tetapi kotak rasa. Aku yang tadinya malas mahu melayan, mula tertarik. Jurujual itu terus bercerita. Setiap warna pada kotak ini mempunyai makna tersendiri. Kotak merah untuk rasa cinta, kotak hitam untuk kemarahan, kotak hijau untuk rasa tenang, kotak kuning untuk rasa gembira, kotak biru untuk rasa sedih, kotak coklat untuk kekuatan dan kotak ungu untuk rasa sepi.

Katanya, aku hanya perlu memilih kotak yang aku kehendaki dan curahkan segala rasa aku pada kotak itu lalu dibuang. Dengan itu, segala rasa yang aku ingin hapuskan akan hilang. Aku berminat, lalu aku memilih untuk membeli kotak merah, hitam, biru dan ungu. Jurujual itu tersenyum lalu memberikan aku kotak-kotak yang aku pinta.

Aku mula merasa teruja dengan kotak-kotak rasa tersebut. Jurujual itu masih di sisi aku. Dia menunjukkan aku cara untuk membuka kotak itu supaya aku dapat meluahkan rasa-rasa yang terbuku di dalam hati. Selesai mencurahkan segala rasa, kotak-kotak tersebut aku campak ke celahan ombak-ombak pantai.

Dengan secara tiba-tiba, perasaan cinta, marah, sedih dan sepi aku hilang. Aku gembira. Namun jauh di sudut hati kecil aku, aku terasa bagaikan ada kekurangan. Rasa kosong dan hambar. Aku bertanyakan sebabnya pada si jurujual tersebut. Adakah itu kesan sampingan menggunakan kotak-kotak itu?

Jurujual itu tadi hanya ketawa kecil sambil menggelengkan kepalanya. Aku hairan.

Katanya, Tuhan sengaja mencipta pelbagai rasa untuk kita rasa dalam hidup. Rasa cinta yang mebolehkan kita menjalani hidup dengan penuh kebahagiaan. Namun cinta tanpa dugaan adalah hambar. Tidak menarik. Kesedihan akibat cinta itu juga akan mengajar kita untuk kuat. Dengan kekuatan itulah kita akan cuba bangkit melawan rasa sepi dan dan marah kita pada insan yang melukakan hati kita. Dengan semua rasa itu, Tuhan juga memberi petanda yang Dia mahu kita mengadu padaNya. Dengan cara itu, ketenangan akan datang secara sendiri. Aku hanya mengangguk perlahan.

Membuang rasa cinta, sedih, marah dan sepi membuatkan hidup kita membosankan. Ibarat hilang beberapa warna dalam hidup, katanya. Tanpa itu semua bagaikan ada ruang-ruang kosong pada diri kita yang membuatkan hidup kita tidak lengkap. Aku mula sedar, dan cuba mencapai kembali kotak-kotak warna rasa yang aku telah buang. Namun sayang, kesemuanya telah hanyut ke tengah laut. Aku kecewa.

Jurujual itu tadi menarik tangan aku dan berkata,

" Cik jangan risau, saya juga ada jual kotak-kotak tambah nilai rasa untuk insan-insan yang kehilangan rasa macam cik." Katanya sambil tersengih


p/s: dah lama skip schedule. hihi

4 comments

sepi hidup tanpa rasa..
bila ada pelbagai rasa mula la serabut.

semua tak kena kan?
haha

Khair pun selalu skip turn
Nice Yenna

hahaha

kalau boleh buang rasa yg kita x nak tu best kan.

tq

kunjungan perdana gan...
salam kenal dan sukses terus.

NICE!

sangat2 nice

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...