Anda mempunyai karya nukilan sendiri? Berminat untuk dipaparkan dan menjadi penulis jemputan di Warna Kaseh? Hantarkan karya anda di warnakaseh@gmail.com. Kami akan menerima semua genre penulisan dan juga bahasa.
ZINE SULUNG WARNA KASEH SUDAH BERADA DI PASARAN. HANYA DENGAN RM8, ANDA BOLEH MEMBACA 32 CERPEN TERBAIK PENULIS WARNA KASEH DI ZINE PILIHAN! JADI APA TUNGGU LAGI? TIADA CETAKAN KE-DUA UNTUK ZINE INI. BELILAH SEMENTARA MASIH ADA STOK.

UNTUK MEMBELI ZINE PILIHAN, ANDA BOLEH MERUJUK DI BAHAGIAN ZINE.

Thursday 31 January 2013

Tak Bisa Memiliki - Siri 6

Siri 1 | Siri 2 | Siri 3 | Siri 4 | Siri 5

Ibu menoleh ke arah datang suara. Sekujur tubuh lelaki muda, berdiri cegat di hadapannya. Senyumnya sinis, lagak mengejek. Ibu membuntangkan biji mata.

"Masih teringat kenangan lama?"

Ibu masih menjegil anak mata. Lelaki muda itu, dialah dalang segala. Dialah membawa segala dosa.

"Kenangan manis, mungkin? Mustahil boleh lupa! Apalagi buat-buat lupa, ya tak?"

Lelaki itu ketawa sendiri. Terkekeh-kekeh melayan jenaka. Sedang ibu hanya diam. Mereguk liur berulangkali.

"Kenapa kau datang sini? Aku dah kata, jangan datang sini lagi! Urusan kita dah selesai!"

Ujar ibu, sedikit jerkah. Kata-kata kerasnya disambut ketawa dari pemuda itu, lagi. Kali ini, ketawa kian mengilai. Dan perlahan-lahan, lelaki itu berubah wajah, buruk dan hodoh. Tubuhnya diapung udara. Tidak lagi dicium graviti.

"Sememangnya urusan kita sudah selesai. Tapi kenapa kau masih susah hati? Seharusnya kau gembira dengan jalan yang kau pilih sendiri? Kau sahabat aku. Mana mungkin aku boleh biarkan sahabat aku menderita payah?"

Makhluk hodoh itu memujuk hati. Mendekatkan diri dan membelai wajah ibu dengan jari berkuku tajam.

"Lari saja kau dari dunia. Apalagi yang kau tunggu? Aisyah? Bukankah dia sudah tinggalkan kau? Bersama manusia-manusia tadi? Jangan kau tunggu lagi, Salamiah. Makin lama kau tunggu, makin dekat kau dengan perangkap dunia. Manusia sekarang tidak kenal putus asa. Hari ini kau terlepas, esok lusa kau pasti terkena jua,"

Ibu menjauhkan diri; Ada benar kata-kata syaitan ini. Makin lama aku tunggu, makin mereka gali rahsia. Mereka akan tahu, aku yang datang menyerang Haikal dan teman simpanannya. Mereka akan tahu, aku yang mengancam mereka dengan sebilah parang tajam. Mereka akan tahu, aku yang menetak kepala teman simpanannya hingga terputus dua. Mereka akan tahu, aku yang menyeksa Haikal hingga hilang nyawa. Mereka akan tahu, aku yang melapah dan menyiat daging mereka. Mereka akan tahu, aku yang memotong setiap sendi tubuh mereka. Mereka akan tahu, aku yang menyimpan dan makan daging-daging mereka. Mereka akan tahu, aku yang membakar tulang-tulang itu hingga lunyai menjadi abu. Mereka akan tahu segala-galanya.

"Maafkan ibu, Aisyah. Ibu tak mahu menunggu kamu. Ibu tak mahu menyusahkan kamu. Ibu pergi dulu. Tapi percayalah. Ibu hapus Haikal kerana tak sanggup melihat kamu diselingkuh,"

Makhluk hodoh itu sudah bersedia untuk mengorban jiwa manusia. Dan ibu, tersadai di ruang kamar yang basah dengan darah.

Bersambung...

1 comment

uishhh saka nih...serammm

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...