Anda mempunyai karya nukilan sendiri? Berminat untuk dipaparkan dan menjadi penulis jemputan di Warna Kaseh? Hantarkan karya anda di warnakaseh@gmail.com. Kami akan menerima semua genre penulisan dan juga bahasa.
ZINE SULUNG WARNA KASEH SUDAH BERADA DI PASARAN. HANYA DENGAN RM8, ANDA BOLEH MEMBACA 32 CERPEN TERBAIK PENULIS WARNA KASEH DI ZINE PILIHAN! JADI APA TUNGGU LAGI? TIADA CETAKAN KE-DUA UNTUK ZINE INI. BELILAH SEMENTARA MASIH ADA STOK.

UNTUK MEMBELI ZINE PILIHAN, ANDA BOLEH MERUJUK DI BAHAGIAN ZINE.

Sunday 9 December 2012

Bicara Rindu Memoriku #1

Penulis: Naniey TJ

Kadang-kala hati berkata
Saat Rindu memoriku datang menyapa
Hadirnya dia membawa seribu rasa
Hingga lidahku kelu untuk bicara

Bingit telinga aku mendengar bunyi loceng yang nyaring. Perut pon dah berkeroncong. Yeah. Tiba masa untuk makan. Hari ni nak makan apa ye?. Tanye orang sebelah lah.

“Su, hari ni kita nak makan apa ek?” soalku sambil memandang Su yang sibuk mengemas buku.

“Ape yang best? Makan nasi minyak je lah” balas Su. Mmm hari-hari nasi minyak..lama-lama berminyaklah tubuh badan aku ni. Tak pasal-pasal jadi macam Eton gemuk yang duk hujung kelas sana. Tapi Eton malas bersenam. Aku pon malas gak. Tapi aku selalu padat dengan aktiviti.kawad kaki la. Khemah la…….. mencabar emosi betul."

“Yang kau termenung lagi ni pehal. Kang ramai pulak orang kat kantin” ucap Su.

“Kau la lambat. Aku tunggu kau. Isma’ jom. Makan” panggilku.

“Jap” Isma’ datang menyertai aku dan Su. Tulah rutin harian aku. Sampai masa rehat, terkedek-kedek la kami pergi ke kantin. Tapi cam biasalah. Hidup aku ni kalau tak kena sakat tak boleh. Sampai je tengah jalan, telinga terus berdesing.

“Qiara, ada orang nak berkenalan la”  amboi bukan main lagi ye. Malas betul nak layan mamat separuh lembut tu. Hari baik bukan main ampu aku. 

“Alahai malu la pulak” ucap satu suara sumbang. Su dan Isma’ asyik gelak. Suka benar diorang tengok muka aku tengah bengang.

“Dia asyik pandang kau je. Betul kot mamat tu minat kau Qiara” usik Su. Sahabat baikku.
“tak nak la aku. Kau pun tahu taste aku kan” ucapku malas. Nasib baik perut aku ni mintak di isi. Kalau tak dah lama aq g tengking mamat-mamat tu. Menyakitkan hati. Dah tahu aku tak suka benda-benda camtu buat apa nak buat jugak.


Masuk je ke kelas mamat psiko tu da selesa duduk kat sebelah Bahar. Entah apa yang di buatnya. Hari-hari begitulah rutinnya. Mesti duduk lepak kat sebelah meja Bahar yang kosong. Kebetulan pulak meja aku kat sebelah je. Kadang-kadang sakit jugak mata aku tengok mamat ni tersengih-sengih cam kambing. Tapi nak buat camna. Dah memang perangai semula jadi dia kot. Malas layan. Terus aku keluarkan pensil mekanikal. Buku ku selak ke halaman kosong di belakang. Ku lakar sepasang baju di ruangan itu. Memang cita-citaku ingin menjadi pereka fesyen. Mungkin kerana ibuku seorang tukang jahit dan ayah pulak suka sangat melukis. Jadi bakat kedua-dua orang tua ku tertumpah padaku.

“Asyik melukis je” tegur mamat tadi. Aku angkat muka. Pandang muka dia yang asyik tersengih.

“Suka hati akulah. Kau sibuk pesal” balasku. Aku memang jenis perempuan yang tak boleh cakap lembut-lembut dengan lelaki. Bagi aku perempuan camtu, perempuan gatal. (bagi aku la)
“Tanya pon salah ke?”

“Ko buat apa kat sini? Masa rehat dah habis la. G la masuk kelas” ucapku.

“Saja” hairan betul aku dengan mamat ni. Cam xde perasaan je bila bercakap. Lantak kau la. Malas nak layan. Beberapa minit kemudian dia bangun melangkah keluar dari kelasku. Begitulah rutinnya saban hari. Datang tanpa diundang, pergi tanpa di suruh. Bila senang datang. Bila sibuk hanya sekadar menjeling dari jauh. Aku rasa mamat ni sakit la. Cam tak betul je.


“Qiara” sapa Daud. Mamat separuh lembut tu.

“Kau nak apa?” soalku.

“Aku ada hal nak cakap dengan kau ni?”

“Ape? Cakap jelah” ucapku lagi.

“Kau nak apa ni Daud?” soal Su.

“Ada orang minat kau” ucap Daud dengan senyuman meleret. Su da berkerut dahi. Ni aku tak suka ni. Aku datang sekolah nak belajar bukan nak bercintan-cintun. Mamat mana la yang buta sangat tu.

“Sapa?” soalku.

“Zakrul” ucap Daud.

“What? Jangan main-main la”

“Aku serius ni” Daud cuba yakinkan aku. Su da ketawa.

“Kan saya dah kata” ucap Su.

“Banyak la kau”

“Dah la. Cikgu aku dah datang. Balik kelas dulu” terus Daud berlalu apabila melihat kelibat Cikgu Ros yang berjalan ke kelas sebelah.

“Alah terima jelah. Dah orang suka” ucap Su menyakat.

“Tak nak aku. Entah-entah Daud tu saja mainkan aku” balasku.

“Betul kot. Kalau tak takkan hari-hari datang mengadap kau”

“dah. Malas nak pikir.” Aku terus sambung buat latihan kimia. Malas betul aku nak ambil tahu hal-hal yang tak berfaedah ni.


Bicara rinduku
Kadang-kala terasa asing
Kadang kala terasa asyik
Kadang kala terasa sesak

Bicara rindu memoriku
Saat hadirnya ku tolak
Saat perginya ku riang
Tapi saat rindu muncul pula sayang
Lalu aku sendirian menghitung kesalan semalam

Selepas hari tu, aku dah jarang menegur Zakrul. Hanya dia yang selalu menegur. Bagiku, aku harus jauhkan diri. Saat tiba masa untuk pulang. Dia setia menunggu di koridor tingkat 2 kelas tingkatan 5. Kadang-kala di hadiahkan lambaian untukku sebelum aku pulang. Ah, Zakrul. Kau tersilap pilih. Aku tak suka lelaki macam kau.

Tak lama lagi exam SPM. Kena belajar. Biar dapat masuk universiti. Kalau tak dapat malu la aku. Cikgu cakap kat universiti ramai lelaki hensem yang pandai-pandai. Gatalnya… ada hati nak cari yang macam tu. Isk..isk…isk. Masa bulan November aku mula exam SPM. Da jarang sangat Zakrul menyapaku. Kadang-kala kalau bertembung baru la disapa. Lantak la. Aku bukannya suka dia.


Ah kenangan selalu sangat menganggu otakku tika ini. Ops, da pukul berapa ni? Alamak kelas dah nak mula. Punyalah duk berangan sampai lupa pulak ada kelas matematik selepas ini. Pantas aku mengemas semua buku-buku atas meja kerjaku. Aktivitiku berjalan seperti biasanya. Rutin sebagai seorang guru, pergi sekolah, mengajar, balik rumah lepas tu esok sambung balik rutin biasa. Memang tak dinafikan kerja guru ni sangat memenatkan. Tapi dah kewajipan dan tanggungjawab aku untuk mendidik anak bangsaku sendiri supaya mereka mampu berdiri diatas kaki sendiri.

“Assalamualaikum cikgu”

“Waalaikumsalam. Baca doa” arahku. Kedengaran murid-murid 3 Pintar membaca doa.

“Semua duduk” arahku seusai doa di aminkan.
“Sekarang cikgu nak kamu semua buka muka surat 10 buku teks” semua murid menurut. Untung betul dapat mengajar kanak-kanak. Senang nak dibentuk berbanding mendidik remaja yang boleh dikatakan sudah separuh menjadi buluh. Kalau tersilap lentur, patahlah buluh itu.

“Cikgu Qiara…”aku berpaling.

“Ye cikgu” aku menghampiri.
“ni ada murid baru cikgu. Dari Kuala Lumpur. Cikgu tolong uruskan dia ya” arah guru besar. Aku senyum lantas mengangguk.

“Baik”

“ok murid-murid, hari ni kita ada murid baru. Tolong perkenalkan diri kamu” arahku sambil tersenyum memandang kanak-kanak perempuan itu. Entah kenapa aku senang sekali menatap wajah manisnya. Persis wajah seseorang yang aku rindu.

“Nama?” aku membantunya.

“Nurul Nabila binti Zakrul” bagai terkena kejutan eletrik.

“Zakrul?” mulutku seolah-olah mengulangi perkataan yang terbit dari bibir anak itu.

“Mmm…nama papa saya Zakrul” ucap kanak-kanak itu padaku. Aku senyum. Mana biasa aku mencampur-adukkan urusan peribadiku dengan kerja.

“Nabila, tinggal kat mana?” soalku.

“Taman Angsana”petah jawapannya.

“Baik, Nabila boleh duduk sebelah Sarah ye.”
“Terima kasih cikgu” sopan anak kecil itu berkata.

“Sama-sama” pelajaran hari itu ku teruskan lagi. Namun fokusku sedikit terganggu dengan kehadiran Nabila. Entah kenapa rasa sedih bertandang bila ku pandang wajah kecil itu.


Dari jauh aku memerhatikan Nabila yang sedang menanti seseorang. Bukan niatku untuk mengintip tapi hatiku meronta ingin sekali tahu latar belakang kanak-kanak itu. Siapa sebenarnya papanya.

“Cikgu, kami balik dulu” aku tersenyum memandang murid yang meminta izin. Ku sambut huluran tangannya.

“Baik-baik jalan ye” pesanku.

“Baik cikgu” terus kelompok kanak-kanak itu bergerak meninggalkan aku. Aku kembali berpaling ke arah Nabila. Mataku meliar mencari kelibat kanak-kanak itu. Tapi entah ke mana dia.

“Aiman, ada Nampak Nabila tak?” soalku pada murid kelas 3 Pintar.

“Dia dah balik dengan kereta tadi” ucap Aiman. Ah, kecewanya. Misi gagal. Tak apa esokkan masih ada. Esok aku akan pastikan aku akan tahu siapakah gerangan papa Nabila. Aku tekad.


Aku ingat lagi malam selepas peperiksaan SPM…..

‘Tahniah sebab dapat keputusan yang baik’ nombor sapa pulak ni. Mengganggu betul.

‘Sapa ni?’ aku membalas SMSnya.

‘Cubalah teka’ aik nak main tarik tali pulak.

‘Malas nak teka. Tak nak cakap sudah’ aku putuskan untuk tidak mengendahkan mesej yang masuk. Buang masa layan orang yang kita tak kenal.

‘Ye la aku ni sapa’ aik, macam la aku kenal dia. Tapi…. Otak aku ligat berpusing. Tadikan aku bertembung dengan dia masa nak balik dari ambil result. Sempat jugak dia Tanya result aku. Adakah dia….

‘Zakrul ea’  laju tanganku menaip nama itu.

‘Pandai pun.’

‘Mana dapat nombor aku’ soalku. Bengang betul. Sapa la yang gatal bagi nombor aku kat mamat sengal ni. Kalau ada tahu nak je aku g marah orang tu. Tanpa keizinan member maklumat sulit pada orang cam Zafrul.

‘Rahsia’ hanya itu balasannya. Malaslah aku nak layan. Tidur lagi baik. Lagipun aku bukannya suka sangat berkawan dengan mamat ni.  Pelik.


“Kau yang bagi nombor aku kat mamat tu kan” soalku pada Su keesokkan harinya.

Su sengih.

“Napa kau bagi kat dia?. Kau ni. Kau tahu aku tak suka dia kan” geram betul aku dengan Su. Apa punya kawan la dia ni.

“Dah dia minta. Aku kesian tengok dia. Aku pon bagi la” terang Su. Tu je la ayat kau Su. Kesian. Lembut sangat hati tu. Isk.

“Dia suka kau.”

“Aku tak suka dia” balasku.

“Ye la tu tak suka.”

“Betul la” jawabku.

“Dah la, aku nak balik. Nanti mak aku bising. Esok aku datang lagi” ucapku terus berlalu dengan motor kapcai ayah.

bersambung


p/s : tq sudi membaca

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...