Anda mempunyai karya nukilan sendiri? Berminat untuk dipaparkan dan menjadi penulis jemputan di Warna Kaseh? Hantarkan karya anda di warnakaseh@gmail.com. Kami akan menerima semua genre penulisan dan juga bahasa.
ZINE SULUNG WARNA KASEH SUDAH BERADA DI PASARAN. HANYA DENGAN RM8, ANDA BOLEH MEMBACA 32 CERPEN TERBAIK PENULIS WARNA KASEH DI ZINE PILIHAN! JADI APA TUNGGU LAGI? TIADA CETAKAN KE-DUA UNTUK ZINE INI. BELILAH SEMENTARA MASIH ADA STOK.

UNTUK MEMBELI ZINE PILIHAN, ANDA BOLEH MERUJUK DI BAHAGIAN ZINE.

Wednesday 8 August 2012

Kistot: Rahsia hati


“Hoi budak!” Aku terdiam. Mata dia dan aku sama-sama melekat. Dalam kiraan tiga kami berlari pantas meninggalkan surau. Mercun habis berteraburan. Pak Meon berlari sambil memegang kain pelekat yang bimbang akan terlucut masih terkial-kial.
“Korang tunggulah…” Sayup saja kedengaran suara Pak Meon. Aku dan dia masih berlari berpegangan tangan. Indah sungguh perasaan itu. Itulah saat kali pertama aku tahu apa makna suka. Suka sangat melihat Fairuz ketawa. Manis!
Tapi itu semua dulu. Kenangan tinggal kenangan. Aku sepi tanpa dia. Dia lama telah hilang dari hidup aku. Dua bulan selepas raya dia dan keluarga pindah Sabah. Nun di sana. Jauh sekali. Masakan bisa aku melihat tawanya lagi. Lebih-lebih lagi takdir menemukan kami dalam keadaan tak ku sangka. Dia berubah. Bukan lagi Fairuz yang ceria seperti dulu.
“Jauh menung?” Aku tersenyum kelat. Namun pantas aku sembunyikan. Fairuz berdiri di sebelahku.
“Ah saja tengok bulan tu. Cantik!” Aku melindungi rasa. Cinta pertama yang masih mekar biarlah menjadi rahsia.
“Aik suka pandang bulan sampai tak nak pandang abang?” Aku berpaling ke arahnya. Mataku cuba melihat ke dalam matanya.
“Abang kenapa cakap macam ni?” Jantungku berirama merdu saat dia membahasakan dirinya abang.
“Maaf, abang tak patut salahkan Reen. Abang salah…” Aku terkedu saat suaranya terketar. Pantas tangan aku menyeka air jernih di tubir matanya.
“Abang…cukuplah. Jangan seksa diri abang. Reen dan abang sama-sama mangsa. Tapi Reen tak pernah menyesal bertemu semula dengan abang. Reen sebenarnya…” Aku terhenti. Lidah kelu tiba-tiba. Mengapa sayang sukar dilafazkan?
“Sebab Reen sayangkan abang kan?” Aku termalu sendiri. Pelukan terasa hangat. Aku menangis di dadanya. Soal bagaimana dia tahu tentang rahsia itu telah terlupus sendirinya. Aku bahagia kini. Fairuz cinta pertama dan terakhirku insyallah.

14 comments

err...interlude ke nie? maaf, sy tak fhm....

=(

17:52

novel @ cerpen nie?? ke cite nie ksh awk...hehe...

Iffah,

reen for reenapple? ekekekeke..

kak farah:
aah interlude

eija:
eh mne de cite sendiri

Npng:
kau rase? muhahaha

asal ni,.. aku rasa spoil lak baca reen tu.. ekekek

reenapple:
maaf syah, nnti aku try nme lain lak k

@Iffah Afeefaheh eh eh....aku ok la. Tak kisah pom, rasa cam pelik je....huhuhu

kistot ni sgt solid... dah teror noooo kamu buat kistot adik... huhuhuhu... reen? aku rasa tersengih bila baca...

reenapple:
aku cuak la. ingat kau tak suke

Akak comel:
HAHA sume ni belaja dr akak la. tq

akak nak cerpen lagi panjang tak puas baca!!!!

KAK kiera:

Takmo tulis panjang2 werk

salam ramadhan dan selamat berpuasa. dh buat kuih raya?

pandai buat kisah pendek... sy fail hahaha

@Asrul "iLham" Sany

hoho try n error je ni

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...