Anda mempunyai karya nukilan sendiri? Berminat untuk dipaparkan dan menjadi penulis jemputan di Warna Kaseh? Hantarkan karya anda di warnakaseh@gmail.com. Kami akan menerima semua genre penulisan dan juga bahasa.
ZINE SULUNG WARNA KASEH SUDAH BERADA DI PASARAN. HANYA DENGAN RM8, ANDA BOLEH MEMBACA 32 CERPEN TERBAIK PENULIS WARNA KASEH DI ZINE PILIHAN! JADI APA TUNGGU LAGI? TIADA CETAKAN KE-DUA UNTUK ZINE INI. BELILAH SEMENTARA MASIH ADA STOK.

UNTUK MEMBELI ZINE PILIHAN, ANDA BOLEH MERUJUK DI BAHAGIAN ZINE.

Thursday 23 August 2012

Cinta Layang-Layang

Pagi ni aku dan kembarku shida bersarapan di luar. Jemu asik makan hidangan dewan makan buat tekak kami meragam nak cari menu istimewa di luar. Aku memesan teh tarik kurang manis dan roti canai, shida memesan roti telur dan kopi tarik. Pemandangan indah mengadap laut buat hati kami tenang. Sesekali mata kami menangkap aksi merpati dua sejoli sedang bermain layang - layang.

"Abang, boleh tambah air sikit tak? kopi ni manis macam madu, tak boleh telan!"shida menghulurkan kopi tariknya ke arah pelayan warung.
"okey." ringkas saja jawab abang tadi. Aku masih melayan aksi pasangan kekasih tu. Lelaki tu tinggi sikit mungkin dari aku, kulit cerah kuning langsat. Kategori kacak di mata aku, hehehe. Kekasihnya rendah sikit mungkin dari aku, make up dua inci, kening di pantis, ala-ala retis gituw.

"wei, asik pandang mamat tu ngan makwe gedik dia buat apa?" shida dah bebel kat aku. "hehe...aku suka tengok mamat tu, 'jambu'. Lepas tu dia nampak sabar je layan kegedikan makwe dia yang terlebih manja tu...ehehehe. Terjerit-jerit macam budak 5 tahun kejar layang-layang."Mana roti canai ni? dah nak habis air pun tak sampai lagi." aku mengomel sendirian. "Abang, roti canai kami mana, lambat lagi ke? tambah teh tarik dan kopi taruik satu lagi ye" shida dengan selamba melaung pada abang yang kami order tadi."Jap dik, 5 minit lagi."laung abang tu...perut dah berkeroncong buat aku dan shida mati kutu. Takda modal nak mulakan cerita. 


Selesai bersarapan kami lepak tepi pantai, saja nak habiskan masa menikmati keindahan pantai. Angin agak kuat dan akhirnya kami memutuskan nak main layang-layang. "Shima, kau beli layang-layang kat sana tu, syok pula aku tengok minah gedik tu main layang-layang." Shida arahkan aku beli layang-layang. "beres!" aku terus berlari anak membeli layang-layang untuk kami seorang satu. Shida membantu aku menaikkan layang-layang, dia memang mahir bab menaikkan layang-layang. Shida main hampir ke tengah laut memandangkan air laut surut. Aku main tepi pantai saja berhampiran dengan mamat kacak tadi bersama makwe gedik dia tu. Sedap je aku gelar minah tu gedik, tapi...semua mata yang memandang dia mesti mencebik tengok aksi mengada-ngada dia tu..huhu.

"Hai, pantai awak main layang-layang."glurp...bila masa mamat ni depan aku. Mana makwe dia. "saya jarang main sebenarnya, saja suka-suka."jawab aku sambil memberikan mamat tu senyuman paling manis yang aku pernah lontarkan. ecehhh.
"Saya Ridhwan Helmi, awak?'
"saya shima..panggil saja shima. Sana tu kembar saya shida."aku perkenalkan shida sekali tanpa dia bertanya. "Dari tadi saya perhatikan awak, nampak familiar. Saya tak pasti kita pernah jumpa atau tak, saya tak boleh berbual panjang. Tapi saya nak sangat tau siapa awak, macam biasa kenal awak, selalu nampak awak. Ini kad saya, please miss call saya nanti saya akan call awak semula. Please ye?" Aku hanya mencapai kad dia sambil mengangguk dan senyum saja. "Bye, saya pergi dulu."dia melambaikan tangan sambil berlari ke gerai makan di depan tu. 

"Ehem, mamat tu nak apa?" Shida dah tercegat depan aku entah berapa lama. Aku hanya merenung kad yang diberi sambil berkira-kira bila masa sesuai untuk aku call dia. Sekarang macam mustahil memandangkan dia sibuk melayan gadis gedik di depannya. Dia masih memerhatikan aku sambil tersenyum manis dan sesekali membuat isyarat mengarahkan aku call dia. Adoi mamat ni...saja je buat aku dup dap dup dap.

"Kau jangan buat pasal, aku malas nak buat drama kena tarik rambut dengan perempuan gedik tu shima."sinis bunyi amaran yang shida berikan. Aku serba salah...huhu

*****

Gadis di tepi pantai
Bermata bundar, berbaju coklat dan shawl kuning buat aku berdebar kencang.
Wajahnya seperti aku kenal lama
Senyumannya buat hati aku terpaut
Dia begitu mahir bermain layang-layang sedangkan aku di depannya langsung tidak dihiraukan.
Wajahnya polos, bikin hati aku berkocak.
Andai aku mampu memutuskan ikatan kasih antara aku dan pasanganku saat ini
Akan aku berlari mengejar dan memburu cinta gadis itu.
Sungguh, aku telah jatuh hati.
Adakah dia tau gelodak jiwaku?

-RH-

Aku membaca coretan RH...siapa gadis berbaju coklat bershawl kuning. Macam aku je, siap mention main layang-layang lagi. Eh, mamat kacak tadi tu blogger RH ke? aduhh siapa dia ye?
Aku mencapai telefon bimbit aku dan cuba membuat miss call. Dua kali bunyi aku terus letak. Dada macam nak pecah, gemuruh sangat. Tak boleh jadi ni, aku malu pula nak miss call orang, macam jimat kredit la pula. Dail je lah shima...ehem, aku membetulkan suara. Serak pula suara aku malam ni.

Tut tut tut...
"Elo.."suara lelaki.Dia ke?
"Assalamualaikum, err..saya yang buat miss call tadi." aku tak tau nak cakap apa sebab aku tak kenalkan diri aku siang tadi. Tapi aku rasa ada bagi tau nama aku kot? lupa!
"Gadis berbaju coklat, shawl kuning main layang-layang?" dia terus bertanya pada aku.
"Ye, siang tadi..shima."
"Waalaikummussalam, tq sangat sebab sudi call dan miss call..hehe. Aku pun tergelak dengar ayat dia...

Kami berbual panjang wlaau pertama kali berbual. Rupanya perempuan gedik tu sepupu  dia. Jika sampai hujung tahun nanti  dia tak dapat menemui pilihan hati dia akan dijodohkan dengan gadis itu. Ibunya nak sangat dia bertemu jodoh dengan sepupunya andai dia tiada kekasih hati. Dia bercerita panjang tentang dirinya. Aku hanya mendengar tetapi dalam hati tertanya-tanya adakah dia rakan blogger yang aku kenali RH?


Dua bulan berlalu aku dan helmi berkenalan dan akhirnya kami sangat akrab. Dia dan aku hanya berhubung melalui sms dan sesekali kami bertelefon dan berbual panjang. Hatiku? pastilah aku dah berbunga-bunga. Macam orang dilamun cinta pun ada...hihi.
"Awak dah ada kekasih ke shima?" tiba-tiba dia bertanya.
"Takda, saya terlalu sibuk dengan kuliah sampai tak sempat nak bercinta pun."jawab aku acuh tak acuh. Malas nak kenang kenangan lalu antara aku dan Syukri sebenarnya.
"Kekasih takda tapi secret admire ramai kan?"Helmi bertanya lagi
"Takda la..hahaha...aku hanya tergelak. Memaang ramai yang cuba dekati aku tapi aku malas nak layan, tengok shida dengan hakim aku cemburu la juga tapi biarlah kembar aku yang menuju ambang kebahagiaan dulu. Aku? biarlah Allah yang tentukan.

"Salam garfileld comel, saya sangat meminati awak dari jauh. Boleh saya datang meming awak?" -tanpa nama-

"budak biol mana yang komen macam tak pakai otak ni? baik aku delete. ish!!" aku membebel sorang-sorang. Entri aku pasal kuih lopes takda kena mengena dia nak pinang aku pula. Dah la takda nama...grr

Tut tut tut...telefon bimbit aku berbunyi. Shida ke? 
"elo, shima...mak ni. balik esok ye, ada hal penting."
"Naper mak?"aku cuba bertanya...balik je, penting. mak terus memutuskan talian. Hairan, kenapa ye?

Sepanjang perjalanan aku dan shida tak berbual sangat. Kami tertanya-tanya kenapa mak suruh kami pulang tergesa-gesa. Sampai saja di rumah kami lihat ada 2 kereta lain. Siapa?
"Assalamualaikum..." kami beri salam.
"waalaikummussalam...masuklah", jawab pakcik bersongkok dan berkemeja hijau tu.
Aku yang terpinga-pinga terus masuk dan duduk di sebelah mak. 

"Shima, ada orang datang merisik kau, Dato' Khalid nak pinang kau untuk anak dia. Anak dia dah lama sukakan kau, tu yang mereka datang meminang tu. Lepas kau habis semester ni terus nikah sekali dengan shida ye?"

Aku rasa nak menangis, mak suka-suka je terima pinangan Dato' tu, entah siapa anak dia, aku pun tak kenal. Mak pula mesra alamnya dengan semua tetamu yang dari mana datangnya tu. Aku memendam perasaan tunggu tetamu pulang. Hati dah nak meletup tuhan saja yang tahu. Siap berkemas aku tak mampu bercakap lagi dengan mak. Shida tak habis-habis membebel marah mak terima pinangan tu. Mak kata dia sangka kami memang dah kenal lama sebab lelaki tu sebut pelbagai perkara pasal aku. Dia memang kenal aku...mana lelaki tu? dia dah pulang 10 minit sebelum aku sampai tadi. Tak manis ada saat orang merisik katanya...huhu. Siapa dia? Apa nasib hubungan aku dengan Ridhwan Helmi?

Aku bertekad nak minta mak tolak pinangan orang tu...dalam pada aku sedang menyusun ayat telefon aku berbunyi. 
"Assalamualaikum....awak, saya sedih ni."
Waalaikummussalam..kenapa sedih.saya baru nak kongsi cerita gembira saya hari ni. okey saya dengar cerita sedih awak dulu ye."pujuk Helmi
"Tadi ada orang merisik, mak terima. Saya nak suruh mak tolak, malam ni nak berdepan dengan mak. harap mak faham." aku terangkan panjang lebar.
"Awak tak suka orang yang merisik tu, ada pilihan lain?"Helmi bertanya lagi.
"Err saya sukakan awak...saya tak kenal orang tu, saya nak teruskan hubungan kita. Awak tak sedih?" aku tak berselindung lagi..

"Saya lagi sedih kalau awak tolak pinangan anak Dato' Khalid tu, sian saya..awak tak sudi terima pinangan saya...huhu." Helmi buat nada merajuk sambil tergelak kecil.
"Awak?" aku sedikit terjerit
"Ye, saya...

Alhamdulillah...aku bertemu jodoh dengan mamat kacak bermain layang - layang tu. Pertemuan singkat tak bermakna kami tak serasi, moga ikatan kami kukuh dan utus hingga ke jinjang pelamin dan ke akhir hayat, amin.




7 comments

:D.. bestnye.. happy ending.. :D.. xdela feeling ngs2.. x suke nk sedey2 dah.. :D

jodoh tersepak tu namanya,
alangkah bestnya kalau sesenang itu..
haish..

Emmmmmm...nak main layang layang jugalah lepas ni.....


(ibu gedik ni, hehe)

kaya..pastu kaya... owh ~

hahhaa

;D

awaaaaaak..saya suka cerpen nie..jalan cerita nya..buatkan saya tertanya2..dan akhirnya saya tersenyum..awak buat saya senyum ketawa arini

simple tapi sweet kak

ehhh awak RH...blogger eh

nk kenal gak la wakaka

wahhhhhh terasa mcm diri sndiri pulak gadis tepi pantai tue *perasan hahahaha

gentle la laki tue trus masuk minang tak tunggu lepas peluang. eh tingat pulak kt seseorang jugak hahahaha

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...