Anda mempunyai karya nukilan sendiri? Berminat untuk dipaparkan dan menjadi penulis jemputan di Warna Kaseh? Hantarkan karya anda di warnakaseh@gmail.com. Kami akan menerima semua genre penulisan dan juga bahasa.
ZINE SULUNG WARNA KASEH SUDAH BERADA DI PASARAN. HANYA DENGAN RM8, ANDA BOLEH MEMBACA 32 CERPEN TERBAIK PENULIS WARNA KASEH DI ZINE PILIHAN! JADI APA TUNGGU LAGI? TIADA CETAKAN KE-DUA UNTUK ZINE INI. BELILAH SEMENTARA MASIH ADA STOK.

UNTUK MEMBELI ZINE PILIHAN, ANDA BOLEH MERUJUK DI BAHAGIAN ZINE.

Tuesday 19 June 2012

1901



"Aku bukan kedekut, aku berjimat," kata Fahmi kepada Yusof setelah dia diperli kerana tidak mahu ikut kawannya itu membeli-belah.

Itulah Fahmi, memang terkenal dengan perangai kedekutnya di pejabat. Walaupun dia sering kali dikutuk kerana enggan berbelanja lebih, namun dia berpegang keras dengan prinsip hidupnya yang tidak suka membazir. Baginya, asalkan ada keperluan yang cukup, sudah bagus. Dia tidak perlukan seluar berjenama, baju baru, kasut mahal dan semuanya yang memerlukan dia mengeluarkan belanja lebih. 

Biar semua orang mengata. Dia tidak mahu papa kerana bergaya.

"Kalau kau tak nak ikut aku shopping pun, makan tengahari pun tak nak?" Yusof bertanya kecewa kerana gagal meracuni rakannya untuk membeli.
"Kalau pasal makan, aku ok."
"Jom kita cuba makan kat Manhattan Fish Market," Yusof mengajak.
"Tak nak. Mahal. Hari ni 19 haribulan. Kita makan hot dog murah. Jom 1901!"

Akhirnya Yusof terpaksa mengikut kehendak Fahmi. Mereka segera ke kiosk 1901 berdekatan. Seperti dijangka kerana harganya yang murah setiap 19 haribulan, barisan menunggunya sangat panjang. 

"Jom la kita makan tempat lain. Malas aku nak tunggu," Yusof mula merajuk.
"Tak payah. Tunggu je. Lagipun dah sebulan aku tunggu nak makan hot dog murah ni."

Lantas mereka menunggu sehinggalah mereka hampir sampai di kaunter. Fahmi dan Yusof memesan hot dog mereka. Sementara mereka menunggu hot dog mereka di bungkus, jurujual hot dog tiba-tiba bersorak,

"Maaf. Untuk hari ni hot dog dah habis!"

"Alamak, tak adil la macam ni. Saya tunggu sebulan tau nak beli hot dog ni," seorang gadis di belakang Fahmi dan Yusof meluahkan kekecewaannya.
"Itulah kau, aku ajak pergi makan Manhattan Fish Market tadi tak nak!" kawan kepada gadis itu mengomel.

Semua pembeli yang berbaris terus beredar dari beratur dengan kecewa. Fahmi melihat gadis di belakangnya dan bungkusan hot dog ditangannya. Dia mengeluarkan sebatang pen dan menulis sesuatu di bungkusan putih hot dog 1901.

"Nah, untuk awak," Fahmi memberikan sebungkus hot dog 1901 kepada gadis itu.
"Tak apa ke? Awak nak makan nanti..?" gadis itu ragu-ragu.
"Tak apa. Saya beli dua. Satu untuk saya, satu untuk awak. Ambilah, ikhlas," Fahmi beria-ria.
Gadis itu menyambutnya dan mahu mengeluarkan duit untuk diberikan kepada Fahmi.
"Tak apa. Saya belanja. Jumpa lagi ya nanti..."
Fahmi mengajak Yusof beredar.
"Jumpa lagi? Tapi... Nama awak..?" gadis itu bertanya perlahan, melihat Fahmi terus pergi.

---

"Eh, mamat handsome tu bagi contact dia kat awak la," kawan gadis itu bernama Nani berkata setelah dia melihat ada nama Fahmi dan nombornya di kotak 1901.
"Huh? Dia suruh saya call ke?" tanya gadis bernama Fahmidah itu.
"Ye la kot. Tapi kalaulah awak pergi dating dengan dia, agak-agaknya awak dan dia sepadan tak?" Nani bertanya kembali.
"Entahlah... Nama pun dah dekat-dekat sama."
"Dah, hot dog dah dapat. Jom kita shopping!" Nani mengajak.
"Tak naklah," Famidah menjawab.
"Kedekutlah awak ni!" Nani merajuk.
"Saya bukan kedekut, saya berjimat," Famidah menjawab ringkas.

Walaupun Nani mengajak Famidah berkali-kali untuk menemaninya membeli-belah, Famidah tetap enggan. Baginya dia tidak mahu menghabiskan duit gajinya untuk memenuhi kehendak. Apa yang penting adalah keperluan. Dia tidak perlukan seluar berjenama, baju baru, kasut mahal dan semuanya yang memerlukan dia mengeluarkan belanja lebih. 

Biar semua orang mengata. Dia tidak mahu papa kerana bergaya.

---

Sementara itu, Yusof dan Fahmi berada di pejabat mereka sambil menikmati hot dog 1901. 
"Agak-agaknya dia akan call kau ke?" Yusof bertanya.
"Harap-harap la. Duit simpanan kahwin aku pun dah cukup," Fahmi menjawab spontan.
"Jangan dia awek pengikis sudah... Dapat kau yang kedekut ni, haru dia!" Yusof memerli.

10 comments

11:34

comel gile!!! senyum tak habes aku baca cite ni

haha..sweeett! bdway,xpenah mkn hot dog 1901.mcm sdap jugak..hee

ala... tomei2...

mana nak cari hotdog 1901 tu??? kot2 la jumpa mamat handsome juga... :)

16:05

bli ferrari pasni oteh!

dill.

sesuai sgtla

fahmi fahmidah

ade ke nme pempuan cmtu?

tema cerpen kapten ais sokmo psl makanan

sje buat org lain lapa

#grrr cerpen ni sweet mcm gegula pelangi

rasa mcm suweeeeet lah :D

:D hahahahahha/ aku nak gelak ja bolehh.. heheheheheehhehe

gilerr.sweet..

awww...sengih-sengih bace..

amboi... untung fahmi... ada pasangan yang secocok... olololo... sweet kemain

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...