Anda mempunyai karya nukilan sendiri? Berminat untuk dipaparkan dan menjadi penulis jemputan di Warna Kaseh? Hantarkan karya anda di warnakaseh@gmail.com. Kami akan menerima semua genre penulisan dan juga bahasa.
ZINE SULUNG WARNA KASEH SUDAH BERADA DI PASARAN. HANYA DENGAN RM8, ANDA BOLEH MEMBACA 32 CERPEN TERBAIK PENULIS WARNA KASEH DI ZINE PILIHAN! JADI APA TUNGGU LAGI? TIADA CETAKAN KE-DUA UNTUK ZINE INI. BELILAH SEMENTARA MASIH ADA STOK.

UNTUK MEMBELI ZINE PILIHAN, ANDA BOLEH MERUJUK DI BAHAGIAN ZINE.

Tuesday 17 April 2012

Qirana Isteriku

Kelana duduk berpeluk tubuh di atas batu besar itu. Suasana yang tenang dengan bunyi ombak yang menghempas ke pantai ibarat lagu riang di cuping telinganya. Kakinya yang dijuntai ke bawah, sesekali disapa air laut.

" Aku tak pernah membenci kamu. Tapi kenapa kamu harus pergi? Apalah salah aku sama kamu. Kamu mintalah apa saja dulu, semuanya aku penuhi. Kalau kamu mahu bulan bintang sekalipun, andai aku mampu itu juga pasti aku beri. Kenapa kamu pergi Qirana? "

Kelana bangun berdiri lalu terjun dari batu besar itu. Dia berjalan di persisir pantai. Kaki seluarnya yang sudah kuyup dibiarkan saja disapa air laut. 

" Kamu ingat gak, waktu itu kamu lagi duduk berbual sama teman-temanmu. Kamu itu gembira bersama mereka. Aku lihat senyum dan candamu begitu sempurna dimataku. Aku beranikan diri, lalu aku cuba untuk berkawan denganmu. Mujur kamu terima. Kalau kamu menolak waktu itu, malu aku dibuatnya. Aku jatuh cinta pandang pertama denganmu Qirana. "

Sambungnya Kelana lagi,

" Kamu juga bilang padaku, kamu juga mencintai aku. Malah cintamu lebih besar dari cintaku. Kamu berjanji kamu takkan tinggalkan aku. Kerana kamu benar-benar memerlukan aku untuk terus di sisi kamu. Tapi ternyata, hari ini kau yang pergi tinggalkan aku."

Kelana menghampiri pohon besar yang berada berhampiran tebing laut itu. Lalu dia panjat naik ke atas pokok itu. 5 minit berusaha, dia akhirnya sudah berada di atas pokok. Kakinya dibiarkan terjuntai ke bawah lalu digoyang perlahan.

" Aku rindukan kamu Qirana. Aku rindu bangat. Sejak kamu pergi, hidup aku sepi. Aku tak punya kawan. Cuma kamu satu-satunya yang sudi berkawan dengan aku. Tapi kamu juga pergi. Qirana, adakah kamu merindui aku sepertimana aku merindukanmu? " 

Pandangan matanya dihalakan ke luasnya lautan. Laut ini pernah menjadi saksi lafaz cinta Qirana pada Kelana. Di sini juga mereka berjanji untuk sehidup semati. Tapi kini cuma Kelana yang hidup dan Qirana yang pergi. Kelana buntu tinggal sendiri. Qirana sudah sebahagian dari hidupnya Kelana. Justeru, Kelana rasa seakan Qirana pergi membawa separuh dari dirinya bersama. 

" Kelana! Turun yuk! Pulang! Udah sore ini. Kamu lagi apaan atas sana. Pulang yuk! " suara seorang lelaki awal 20-an yang mejerit dari bawah pokok mematikan lamunannya Kelana. Kelana segera terjun dari atas pokok itu. Sementelah ketinggiannya juga tidak terlalu tinggi.

" Aku rindu samanya Qirana. Kamu temani aku ya. Aku mahu ke kuburannya Qirana dulu. "

" Kamu ini, setiap hari kamu mampir ke sana. Kamu mahu apaan? Yang udah pergi itu, ya udah. Doain aja. Usah diratapin begini," nasihat si teman.

" Kamu apa tau Mir. Kamu bercinta aja gak pernah. Lagi mahu menasihati aku. Temani aku yuk."

" Ya iyalah. Karna kamu ini sahabatnya aku, aku temani. Ayuh."


*  * * * * * * * * * * * * * 

" Assalamualaikum Qir. Aku ini, Kelana suamimu. Qir, aku rindu deh sama kamu. Kenapa ya Tuhan menjemputmu lebih pergi sebelum aku. Gi mana Qir aku mahu menerusin hidup ini Qir. Sunyi. Ruang kamar kita, udah gak ada seri. Kalau dulu, kamu yang ngemasin saban pagi. Kamu bancuhin aku kopi. Kamu masakin aku segala makanan feveret aku. Kini gak ada lagi Qir. Ya Allah Qir, aku perlu kamu Qir. Kenapa Qir kamu pergi Qir? Gi mana aku mahu hidup tanpa kamu Qir, isteri aku. Ya Allah, bantu aku ya Allah....."

Rintihannya Kelana didengarin temannya. Bahunya ditepuk perlahan. 

" Kelana, pulang yuk. Besok kita mampir ke mari lagi ya. Aku hantarin kamu pulang ya."

Dan malam itu sekali lagi kamarnya mereka berdua dihujani air mata kerinduan sang suami yang kematian isterinya. Moga cinta mereka bertemu di syurga. Sesungguhnya, tiada apa yang di mahu Kelana selain isterinya, Qirana. 




8 comments

sedih sekali..

sedih bangat buk mell.

terima kasih. :)

bittersweet... T_T

bile nak gumbira.. asyik sedih je..

@Asrul "iLham" Sany

itulah namanya hidup...

@Pondok Usang

:) thanks sudi membaca.

sedihnya ending cerita ni..
(baca ayat last je.hehe)

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...