Anda mempunyai karya nukilan sendiri? Berminat untuk dipaparkan dan menjadi penulis jemputan di Warna Kaseh? Hantarkan karya anda di warnakaseh@gmail.com. Kami akan menerima semua genre penulisan dan juga bahasa.
ZINE SULUNG WARNA KASEH SUDAH BERADA DI PASARAN. HANYA DENGAN RM8, ANDA BOLEH MEMBACA 32 CERPEN TERBAIK PENULIS WARNA KASEH DI ZINE PILIHAN! JADI APA TUNGGU LAGI? TIADA CETAKAN KE-DUA UNTUK ZINE INI. BELILAH SEMENTARA MASIH ADA STOK.

UNTUK MEMBELI ZINE PILIHAN, ANDA BOLEH MERUJUK DI BAHAGIAN ZINE.

Monday 9 April 2012

Kawan dan Cinta

Tik...tik...tik...tik...

Kamal teringat peristiwa petang tadi. Sesuatu yang buat dia jadi begini. Tersenyum di malam hari.

"Eh, Kamal. Tu bukan ke Nadia?" Bahu aku ditepuk Ahmad.
"Haa..? Apa dia?" Aku terkejut dan cawan di tangan hampir jatuh.
"Tu... Nadia tu. Kau nampak tak?" Ahmad memegang kepala aku dan menghalakan ke arah kanan aku.
"Eh, Nadia...." bisik aku perlahan.

Nadia. Kawan baik aku. Yang paling aku sayang, aku rasa. Ini mungkin tidak ikhlas, tapi aku jujur. Apa dia buat di sini? Bukankah dia sekarang patutnya masih di Paris? Banyak pula persoalan dalam kepala otak aku ini. Ah, kurang ajar sungguh Ahmad. Hilang mood aku hari ini gara-gara kau.

"Ah, biar lah dia. Malas aku nak ambil tahu." Sebatang rokok diambil dari kotak merah diatas meja.
"Kau ni, Kamal. Ego kau setinggi gunung Everest tu, kau tahu?" Ahmad menggelengkan kepalanya.
"Hahaha. Kalau ada yang lebih tinggi daripada itu, haa... setinggi itu ego dia." Aku ketawa.
"So, kau tak nak pergi tegur dia ke? Dia sorang tu kat sana? Pergi lah"
"Ah, MALAS. Biar lah dia. Aku malas ambil tahu dah." Asap aku hembus ke muka Ahmad.
"Woi! Busuk lah!"Ahmad menutup hidungnya.
Aku ketawa melihat telatah Ahmad.

Malam itu selepas aku pulang dari kerja, aku pergi ke Starbucks yang sama aku datang untuk lunch tadi untuk menenangkan fikiran aku. Ah, banyak sungguh memori yang aku ada dengan dia. Semua rasa ada. Suka, gembira, sedih, sakit, lengkap. Aku duduk di sudut kedai kopi itu dan mengeluarkan iPod aku. Sudah hampir 2 tahun, namun gambar kami bersama tetap aku simpan di dalam iPod ini.

"Kenapa kau buat aku macam ni?" Aku berbisik lembut.
"Kau kata kau kawan baik aku, tapi kau tinggal aku seorang diri di sini."
"Tiba-tiba sahaja kau pergi tinggalkan aku. Kenapa?" Aku menyalakan rokok di tangan.

Aku ketawa mengenangkan aku yang dahulu tergila-gilakan seorang gadis yang memang dari mula aku tahu tidak layak untuk aku mencintai dia.

***

Petang itu, aku bergaduh dengan Arina. Perempuan yang aku sayang. Namun, sayang dia pada aku masih menjadi tanda tanya. Lalu, Arina ambil keputusan untuk memutuskan hubungan kami. Aku cari Nadia petang itu.

"Sudah lah. Tak payah fikir sangat. Relax lah, Kamal" Nadia cuba menenangkan aku.
"Aku tak sangka dia buat aku macam ni. Sedih weyh!" Aku menolak tangan Nadia.
"Ya. Aku faham. Tapi, kalau dah takde jodoh...nak kata apa?" Nadia masih cuba menenangkan aku.
"Habis tu...selama ini...itu apa? Ah!" Aku menepuk meja.
"Sabar lah, Kamal. Aku tampar juga kau nanti. Orang tengok lah, mangkuk." Nadia meninggikan suara.
"Ah, pergi meninggal lah!"

Nadia orang pertama aku cari bila Arina ucapkan ayat keramat, "Kita putus, eh. Sorry.". Nadia sentiasa ada bersama aku. Ah, mana dia sekarang. Lama aku tak jumpa dia. Aku perlukan someone untuk berkongsi masalah aku ini. Aku tahu yang Nadia ada hati pada aku. Ahmad pernah beritahu pada aku.

***

"Eh, Kamal. Kau buat apa kat sini sorang-sorang?"

Aku terdengar seseorang memanggil aku. Aku kenal suara ini. Ya, aku pasti aku kenal suara ini. Nadia.

"NADIA!" Aku buang rokok di tangan aku dan memeluk Nadia.
"Woi...woi! Apa peluk-peluk ni? Orang tengok woi!" Nadia menolak tubuh aku.
"Eh, tak sengaja. Hahaha. Kau pergi mana selama ni, Nadia? Aku call  tak pernahnya dapat. Kau tukar nombor telefon eh?" Aku masih teruja berjumpa dengan Nadia. Dia masih cantik seperti dulu.
"Aku ikut family aku pergi Paris. Aku ada cakap kat Ahmad suruh cakap kat kau." Nadia menarik kerusi dan duduk di tepi aku.
"Ahmad. Ah!" Aku genggam tangan kanan aku.

Kami berbual panjang malam itu. Ah, Nadia. Dia tetap cantik seperti dulu. Kenapa dia larikan diri daripada aku 2 tahun ini?

"Nadia... kau marah aku ke?" Aku bertanya.
"Kenapa aku nak marah kau pula?" Nadia berasa pelik.
"Ya lah. Semenjak aku marah kau dulu, kau tak bercakap dengan aku pun. Kau nak pergi Paris pun kau tak cakap dengan aku. Sedih lah macam ni..." Aku tunduk.
"Mana ada aku marah kat kau. Kita kan kawan. Aku sayang kau lah, kawan." Nadia tersenyum.
"Kalau aku cakap aku sayang kau juga, macam mana?" Aku bertanya.
"Haa...? Apa maksud kau ni?" Nadia pelik.

Aku bawa keluar dompet dari poket seluar. Aku tunjukkan gambar kami berdua ketika di tingkatan 2.

"Nadia, kau ingat tak gambar ni?" Aku senyum.
"Eh, gambar ni. Masa ni kita ponteng sekolah lepas tu lepak kat rumah kayu atas pokok depan rumah kau tu kan?" Nadia ketawa besar.
"Kau ingat tak aku cakap apa masa tu?" Aku bertanya
"Apa eh? aku lupa lah.".
"Aku cakap kalau sampai umur aku 28 tahun dan ketika itu aku masih lagi single, aku nak kahwin dengan kau." Aku ketawa.
"Apa benda kau cakap ni, Kamal?" Nadia ketawa.

Aku tunduk dan senyum.

"Nadia, hari ini birthday aku yang ke 28. Aku tak tahu macam mana semua ni berlaku. Tapi, aku rasa takdir bawa kau datang kepada aku semula." Aku bercakap lembut.
"Hahaha. Apa benda lah kau merepek ni, Kamal?" Nadia menggelengkan kepalanya.
"Nadia, kau nak tak jadi kawan baik aku, teman memasak aku, teman kemas rumah aku, isteri aku yang sah?" Aku pandang ke mata Nadia.
"Aaaaaa.....aaaaa....." Nadia tidak mampu berkata-kata.
"Dah lama aku nak cakap, tapi aku tak nak hubungan kawan kita putus. Aku sayang kau lah, Nadia."
"Bodoh!" Muka aku ditampar Nadia.
"Berapa lama kau nak tunggu baru nak cakap ha?" Aku nampak mata Nadia mula berkaca.
"Sorry lah." Aku mengosok pipi kanan aku. Kuatnya tangan perempuan ni.
"Aku sayang kau lah, mangkuk!" Nadia ketawa.

Aku tersenyum. Takdir menemukan aku semula dengan Nadia. Kawan baik, kawan bergaduh, kawan susah dan senang, dan kini bakal isteri ku.


6 comments

wahhhh, dah jadi isteri pon..sweettt..:)

nasib baik kamal bertindak cepat sebelum Nadia blah...kan hahaha

@CintaZulaikha Hahaha. Itu lah. Alhamdulillah. :D

@Asrul "iLham" Sany Sebelum terlambat kan, baik cepat-cepat bertindak. kahkah.

nadiaaa
ohh nadiaaa
brtemu kembali ye :))

Cm cte dlm nvel
Berjanji kalo xde partner akn kawen ngn kwn die

tp die tpok sblah tgnla

ai loike hepi ending

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...