Anda mempunyai karya nukilan sendiri? Berminat untuk dipaparkan dan menjadi penulis jemputan di Warna Kaseh? Hantarkan karya anda di warnakaseh@gmail.com. Kami akan menerima semua genre penulisan dan juga bahasa.
ZINE SULUNG WARNA KASEH SUDAH BERADA DI PASARAN. HANYA DENGAN RM8, ANDA BOLEH MEMBACA 32 CERPEN TERBAIK PENULIS WARNA KASEH DI ZINE PILIHAN! JADI APA TUNGGU LAGI? TIADA CETAKAN KE-DUA UNTUK ZINE INI. BELILAH SEMENTARA MASIH ADA STOK.

UNTUK MEMBELI ZINE PILIHAN, ANDA BOLEH MERUJUK DI BAHAGIAN ZINE.

Saturday 31 March 2012

REVIU: BATU KETIGA DARI MATAHARI

Buku: Batu ketiga dari matahari.
Publisher: Kerat Studio.



Batu ketiga dari matahari, bagi pemahaman aku, "batu ketiga" adalah planet yang kita duduk sekarang. Bermakna buku ini berkisarkan tentang kehidupan di dunia ini dan menurut mereka ada 40 kisah benar dari 47 cerita yang ditulis. Makna 90% cerita di dalam buku tersebut adalah pengalaman mereka .

Bila baca cerita dalam buku ini, lebih-lebih lagi bab patah hati para homosapiens, kamu akan berkata "kasihan mereka" atau kamu akan berkata "inilah perasaan aku!" dan mungkin juga kamu akan berkata "iya." sambil mengangguk kepala. Kebanyakkan cerita yang ada dalam buku ini adalah bukan seperti cerita novel yang selalu di pasaran, dimana kamu boleh teka apa yang terjadi selepas itu. Ini adalah cerita tentang kehidupan yang bukan semua orang akan dapat pengalaman seperti homosapiens BKDM.

Sepanjang aku baca buku ini, aku seolah-olah melihat satu rancangan televisyen yang berbagai program yang dimainkan terutamanya cerita Zoul Yazix. Setiap satunya ceritanya ada menyangkutpaut antara satu sama lain. Cerita April pula, aku senang nak hadam, mungkin sebab aku juga berjiwa 'lembut'? Ophan bunjos, seperti biasa, bakal penganti A.Samad Said. Lucifer, bagi aku ini salah seorang homosapien yang tidak boleh jangka apa yang akan terlintas di fikiran dia. Encik Nasyrun, mula-mula aku baca karya dia, agak tersesat juga. Otak aku tidak dapat tangkap yang dia me'melayu'kan ke'inggeris'. Tapi, lama-kelamaan, otak aku jadi lembut dan sekali tangkap bila baca cerpen seterus beliau. Antara banyak-banyak cerita Encik Psychopath, aku paling suka 'stalker'. Hei encik, kamu boleh jadi penggoda wanita dengan cara itu. Encik Sahidzan, kalau tiada cerita dia bunuh-bunuh dengan segala pistol itu, bukan dia. Tapi bila dia bercerita tentang jiwa, menusuk juga. Pengalaman lattew. Akhir sekali, Encik KHRLHSYM, aku rasa beliau ini sudah banyak makan garam, berguni-guni rasanya. Pengalaman beliau, keinginan beliau di 'Taman Masa', dan yang penting cara dia mengambarkan sesuatu dalam karya beliau, kamu akan rasa seperti hidup di cerita beliau.


Secara keseluruhan, lebih dari berbaloi beli buku ini dan sahabat aku baru sahaja jadi kirim duit kepada aku sebagai wakil dia untuk beli buku BKDM. Apa-apa pun, Batu Ketiga Dari Matahari, *genggam tangan, ibu jari ke atas sambil tersenyum manis!


Untuk membeli buku BKDM, bolehlah melayari keratstudio.

6 comments

oh... macam menarik sahaja.. heheh.. Nak order la juga.. hehehe

Ah, review ni pun diolah cantik. Rasa teruja nak membelinya.

terima kaseh ;)

haha. nice reviu. tengkiu!

aishhh...nk beli gk ni

REEN + lavender + titisan Hujan: silalah order. murah saja. RM20.

April + PK: sama-sama. :)

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...